Nákupní košík


Název mého produktu | Cena s DPH: 1 400 Kč | 1 ks
Název mého produktu | Cena s DPH: 1 400 Kč | 1 ks
Název mého produktu | Cena s DPH: 1 400 Kč | 1 ks
Název mého produktu | Cena s DPH: 1 400 Kč | 1 ks

Žlučník

Zveřejnění článku: 12. září 2018

Žlučník a žlučníkové kameny

U mnoha lidí, zejména žen, se ve středním a pozdějším věku začínají projevovat problémy se žlučníkem a mohou se u nich objevit žlučníkové kameny. Cholecystektomie (odstranění žlučníku) patří k častým operacím u dospělé populace. Přesto se stává, že i lidé, kteří mají problémy se žlučníkem, nerozumí přesně, jakou funkci žlučník má a nevědí, že správná strava může preventivně působit proti vzniku některých problémů nebo je léčit. 

Žlučník

Žlučník je malý orgán tvaru hrušky na spodní straně jater. Jeho hlavní úlohou je skladovat žluč, kterou vylučují játra a která pak pomáhá tělu strávit především tuky v potravě. Když mají lidé potíže se žlučníkem, jedná se ve většině případů o žlučníkové kameny, které vznikají v důsledku nepoměru mezi koncentracemi jednotlivých základních složek žluči. 

Kromě tvorby žlučových kamenů může také dojít k zánětu žlučníku. Jaké faktory přispívají k onemocnění žlučníku? Může mezi ně patřit nadváha, špatná strava, které ma za důsledek nedostatek živin, rychlá ztráta váhy, užívání antikoncepčních pilulek, potravinové alergie a genetické predispozice. 

Prevence žlučníkových kamenů, speciální strava a další léčebné postupy 

1. Upravte stravu 

Potraviny uvedené níže mohou pomoci mírnit problémy se žlučníkem, tělo je jednodušeji tráví, obsahují jen přírodní tuky a poskytují důležité živiny jako antioxidanty a vlákninu: 

  • strava bohatá na vlákninu - dobré zdroje vlákniny, která podporují trávení, jsou naklíčené luštěniny, ořechy, semínka a čerstvá zelenina a ovoce.
  • řepa, artičoky a listy pampelišky - tyto potraviny podporují především zdraví jater, mají detoxikační vlastnosti a mohou zlepšit proudění žluče. Můžete si také dělat vlastní zeleninové šťávy a smoothie (pozor, příliš velké množství shootie může zatěžovat ledviny). Přidejte také potraviny bohaté na draslík jako je avokádo, listová zelenina, rajčata, sladké brambory a banány.
  • nerafinované zdravé tuky (včetně olivového nebo kokosového oleje) - olivový olej obsahuje MTC tuky, které patří k tukům, které tělo nejsnáze tráví. Doporučuejeme jíst zdravé tuky v malých množstvívh během dne, jen zhruba jedna lžíce oleje najednou, nebo zhruba dvě lžíce naklíčených semen, protože není dobré jíst přiliš mnoho tuků naráz, nadměrně to totiž zatěžuje játra a žlučník. Extra panenský olivový olej je další protizánětlivý tuk s mnoha benefity.
  • naklíčená semena o ořechy (tady by mohl být možná odkaz na článek o nakličování potravin?) - naklíčený len, chia nebo dýňová semínka se jednodušejí tráví a mohou mírnit záněty. Jezte ale jen jednu nebo dvě lžíce naklíčených semen a ořechů naráz.
  • rostlinná strava, včetně raw potravin - lidé co jedí stravu bohatou na zeleninu, ovoce, ořechy a semínka mívají menší výskyt žlučových kamenů. Tyto potraviny mají přirozeně vysoký obsah vody, elektrolytů, antioxidantů a vlákniny a nízký obsah soli a tuků.
  • netučné potraviny bohaté na proteiny - z bio zemědělství nebo odchytu v přírodě - kuře, krůta, hovězí z volné pastvy, ryby. 

 

2. Vyvarujte se naopak těchto potravin:

  • rychlé občerstvení, rafinované oleje a tučné masové směsi patří k potravinám které se obtížněji tráví. Abyste snížili příjem nezdravých tuků, omezte průmyslově zpracovaná potraviny z mletého masa, brambůrky, sušenky, salámy a jiné uzeniny, vepřové, průmyslově zpracované mléčné výrobky a maso zvířat krmených krmnými směsmi.
  • cukry - cukry mohou vest k nadváze a zánětům a zvýšit pravděpodobnost výskytu žlučových kamenů.
  • potraviny na které můžete mít alergii - žlučové kameny mohou potenciálně souviset s potravinovými alergiemi. Mezi potraviny nejčastěji vyvolávající alergie patří mléčné výrobky, lepek, mořské plody, arašídy nebo některé druhy zeleniny. (tady by možná mohl být odkaz na článek o potravinových alergiích?)
  • průmyslově zpracované mléčné výrobky - tyto poraviny mohou být zánětlivé a mohou způsobit vznik dalších žlučových kamenů. Patří mezi ně sýry, zmrzlina, pizza atd.
  • tučná strava - žlučníkovým záchvatům často dochhází po konzumaci těžkých jídel, většinou k nim dochází večer nebo v noci. Jakékoli vysoce tučné jídlo může zhoršit problémy žlučníku. To platí zejména pro rafinované rostlinné oleje (např. Slunečnicový), ale v některých případech dokonce i pro zdravé rostlinne tuky jako olivový olej nebo mandlové máslo. I když je jíst nějaké zdravé tuky důležité, klíčová je kontrola porcí. Pokud se stav zhoršuje i po konzumaci zdravých tuků, snižte množství, které sníte naráz, nebo vyzkoušejte jiný druh tuku 

 

3. Udržuje zdravou váhu a vyvarujte se nezdravých rychlých diet 

Nadváha nebo obezita zvyšuje pravděpodobnost výskytu žlučníkových problémů. To platí zejména pro ženy středního věku s nadváhou, které prochází hormonálními změnami (hlavně estrogenu). Obezita přispívá k vyšší hladině cholesterolu v játrech a může se podílet na vzniku celé řady poruch trávení. 

Výzkumy ukazují, že lidé, kteří si neudržují zdravou váhu, mohou mít více zánětů a otoků ve žlučníku, především pokud mají hodně tuku kolem pasu. Mezi tipy na bezpečné dosažení a udržení zdravé váhy (bez nepřiměřeného zatěžování orgánů v důsledku rychlých extrémních diet) patří:

  • vyvarujte se jo-jo diet (neustálé opakované nabírání a úbytek váhy). Jedná se většinou o módní rychlé diety. Výzkumy ukazují, že lidé, kteří ztratí víc než 1,5 kg týdně mohou mít větší pravděpodobnost výskytu žlučových kamenů než ti, kteří váhu ztrácí pomaleji bez drastických opatření
  • hladovění, zotavování se po operaci na snížení nadváhy, anebo jiné důvody pro rychlý úbytek váhy se také mohou podílet na nedostatku živin nebo nerovnováhze elektrolytů, které zatěžují játra
  • dostaňte se na zdravou váku bezpečným způsobem tak, že se zaměříte na větší množství potravin bohatých na vlákninu, pití vody místo slazených nápojů, zdravější stravování, více pohybu a omezování stresu, který může přispívat k hormonální nerovnováze nebo nutkavému jezení. 

 

4. Pravidelně cvičte 

I v dospělosti a starším věku zůstávejte aktivní. Je to přínosné pro hormonální rovnováhu, zdraví trávící soustavy a pro udržování zdravé váhy bez nutnosti radikálně omezit příjem kalorií. Obecně se doporučuje 30-60 minut lehkého cviční každý den, plus párkrát týdně posilovací cvičení. 

Pokud berete léky, konzultujte s lékařem 

Pokud berete léky, včetně antikoncepčníh pilulek, hormonálních léků nebo léků na cholesterol, konzultujte s lékařem, zda nemohou přispívat k vašim žlučníkovým potížím. Hormonální léky mohou zvýšit hladinu estrogenu, což ovlivňuje produkci cholesterolu. 


Léčivé byliny na žlučníkové problémy 

Pro zmírnění žlučníkovývh potíží je vhodné kromě úpravy jídelníčku používat následující byliny a potraviny. V našem e-shopu také najdete speciální bylinnou směs Žlučníkový čaj, která se používá při zánětu žlučníku, zhoršeném trávení a pomáhá i při dlouhodobých průjmových stavech. Najdete ji ZDE.

  • ostropestřec
  • vlaštovičník (nutno hlídat dávkování, protože je jedovatý a může vyvolávat alergie) 
  • lněné semínko (musí se povařit, aby uvolnilo silice atd.)
  • čekanka
  • meduňka
  • truskavec
  • hluchavka květ
  • sedmikráska
  • řepík
  • čekanka
  • artyčok

 

Firma Emesthé se zabývá výrobou bylinných čajových směsí a přírodních výživových doplňků.

emesthé